A Visit Hungary Budapest Convention Bureau (BUDCB) meghívására szeptember 16-án részt vettünk a Budapest környékének MICE turizmusát középpontba állító szakmai eseményen, amelyet a BUDCB és Budapest desztinációs csapata szervezett. A program célja az volt, hogy átfogó képet adjon a nemzetközi MICE turisztikai trendekről, valamint Budapest és környéke legújabb MICE-termékeiről és élménykínálatáról, amelyek hozzájárulnak térségünk turizmusának további fejlődéséhez.
Csendes Olivér, a Visit Hungary vezérigazgatója köszöntőjében – a Budapest légi megközelíthetőségének javításában elért eredmények, és a szeptemberben indult MICE Fund mellett – kiemelte, hogy a jövőben nagyobb szerepet kap tevékenységükben a MICE adatgyűjtés javítása, digitalizálása. Szavai szerint elkészült az adatgyűjtési felület első verziója, amit a Tourism Summit Budapest konferencián fognak bemutatni. A MICE jövőjével és a globális trendekkel kapcsolatban bemutatott diájával a vezérigazgató alátámasztotta, hogy erőteljes növekedés várható a következő években:
- A Global Business Travel Association szerint az üzleti utazásokra fordított költés világszinten 2028-ig évi átlagban 7%-kal emelkedik.
- A World Travel Market (WTM) szerint 2030-ra a szabadidős turizmus 30%-kal, az üzleti turizmus akár 50%-kal is növekedhet a 2024-es szinthez képest.
Lippai Ildikó a Budapest Convention Bureau stratégiai vezetője Nemzetközi trendek és kilátások Budapestre a MICE turizmusban című előadásában elmondta, hogy a MICE turizmus továbbra is erős lábakon áll, az üzleti utazások tovább erősödnek, alkalmazkodva a gazdasági bizonytalanságokhoz és a változó ügyféligényekhez is. A digitalizáció, a fenntarthatóság és az élmény alapú tervezés egyre erősebben formálja a szektort. Európa továbbra is a legerősebb MICE desztináció évi 8%-os növekedéssel. A Skift Research kutatása szerint a MICE szektor 2024-ben, 1,5 milliárd dolláros költéssel elérte a 2019-es csúcsév teljesítményét a pandémia után. Most történik a teljes visszaépülés a pandémiát követően. 2022-ben egy 47%-os drámai növekedés volt, ezt követően tartós és stabil növekedést mutat a szektor az idei évtől. 2028-ra azt vetítik előre, hogy 2000 milliárd dollárral bővül az éves globális MICE költés. 2025 fordulópontnak mondható az utazások növekedése és a helyreállás szempontjából. A Global Business Travel Association az idei évre 1,6 milliárd dolláros bevételt prognosztizál, ami 14%-kal haladja meg a 2019-es szintet.
Kihívás, hogy a rendezvények költségei növekedtek, 2025-ben, illetve 2026-ban pedig további költségnövekedés várható (2025: +3,7%; 2026: +2,4%). Ennek elsődleges okaként az inflációt, a munkaerő- és produkciós költségeket, valamint a magasabb elvárásokat nevezte meg. Ez óriási rugalmasságot és kreativitást vár a szektortól, a programokat a fix költségkeretekhez kell igazítani
A nemzetközi MICE trendek összefoglalásában Lippai Ildikó a következő tényezőket emelte ki:
- Hibrid események (in-person + digitális élmény)
- Másodlagos városok térnyerése (alacsonyabb ár, nagyobb választék)
- Generációk harca (innováció és élményfaktor)
- Bleisure térnyerése erősödik
- ROI-vezérelt események (ügyfélkapcsolatok és bevétel fókuszban)
- Adatalapúság és AI
- Fenntarthatóság (USA utazók 89%-a aggályosnak vélte az üzleti turizmus környezeti hatásait)
A nemzetközi verseny egyre erősebb és Lippai Ildikó szerint azt kell megvizsgálni, hogy hogyan tudunk alkalmazkodni a globális változásokhoz, Budapest hogyan találhatja meg a helyét az erősödő versenyben.
Budapest fejlődési területei között az alábbiakat sorolta fel:
- Fenntartható meeting szolgáltatások erősítése
- Technológiai innováció beemelése eseményekbe
- Lifestyle & fashion bevonása (pl. magyar design, showroomok, kreatív programok)
- Generációs igényekhez igazodó incentive és meeting formátumok
Összefoglalásként elmondta, hogy a MICE piac stabilan növekszik, egyre több a kihívás, a fókusz az értéken és az élményen van. Megjelennek a generációváltáshoz kapcsolódó új igények: wellbeing, személyre szabás és technológia. A költségnyomás miatt nőhet a kisebb, de hatásosabb események szerepe.
Láving Gusztáv a Kisfaludy Turisztikai Hitelközpont vezérigazgatója arról beszélt, hogy a szálláshelyeknek, vendéglátó egységeknek és turisztikai attrakciók szolgáltatóinak októbertől van lehetősége hiteligények benyújtására a Hitelközpont által kínált állami kamattámogatású hiteltermékekre. Ezekről részletes információ található a Hitelközpont honlapján, illetve a Turizmus.com oldalon korábban megjelent cikkben.