A BO agency bemutatja nemzetközi hálózatának - a 27Names-nek - az első European Experience Index™ (EEX) 2025 felmérés eredményeit, amely feltárja, milyen tényezők alakítják az élő márkaélményeket a rendezvényiparban a 27 európai uniós ország piacán.
A 27Names - Európa vezető live communications ügynökségeit összefogó szakmai hálózata – idén először publikál egy átfogó kutatást, amely a rendezvényipar aktuális helyzetét mutatja be ügyfél és ügynökségi nézőpontból. A közel 200 felsővezető válaszán alapuló kutatás részletes képet ad arról, hogyan alakul át az élményipar az új technológiák használatától kezdve, a megváltozott ügyfél–ügynökségi elvárásrendszeren és tehetségbevonzáson át egészen az eredményesség mérésének új dimenziójáig.
Az idei év mérföldkő az európai élményalapú kommunikáció és rendezvényipar számára.
A mesterséges intelligencia mára üzleti valósággá vált, a gazdasági kiszámíthatatlanság továbbra is nyomás alatt tartja a költségvetéseket, miközben az emberi kapcsolódás iránti igény erősebb, mint valaha.
„Az EEX tükörként mutatja meg iparágunk valóságát. Láthatóvá teszi, mi működik jól, hol vannak kihívásaink és melyek a legnagyobb lehetőségeink. Egyetlen jelentésben látjuk az ügyfelek és az ügynökségek gondolkodását iparágunk jelenéről és jövőjéről.” – mondta Ralf Specht, a 27Names elnöke.
“A rendezvények egyre meghatározóbb tételt képviselnek a marketingbüdzsékben, ezért stratégiai jelentőségük is nő. Igazi tartalomgenerátorként működnek és az így létrejövő anyagok digitális és egyéb csatornákba integrálva az eseményeken bőven túlmutató elérést biztosítanak. Az AI segíti a hatékonyságot, de az emberi kreativitás továbbra is nélkülözhetetlen. Mindezeken felül fontosnak tartom, hogy ügyfeleink számára a jövőben a megtérülés mérését is támogassuk.” – fogalmaz Radácsi Pál, a BO agency CEO-ja.
Főbb megállapítások
Mesterséges intelligencia térhódítása
Az ügynökségek 79%-a szerint az AI térnyerése domináns iparági trend és 97% már beépítette annak használatát kreatív folyamataiba, ugyanakkor az AI túlzott ügyfélelvárásokat is gerjeszt. Sokan azonnali eredményeket és költségcsökkentést várnak. Az AI a kreativitást gyorsíthatja, de nem helyettesíti azt.
Tehetségek kulcsszerepe
Az ügyfelek oldalán a meglévő munkaerő át- és továbbképzési igénye jövőbeli prioritásként megduplázódik (13%-ról 32%-ra). Ez tükrözi az ügynökségi oldalon jelentkező legsúlyosabb kihívást is: a megkérdezett ügynökségek fele (51%) szerint a legnagyobb kihívás ma a tehetségek megtalálása és megtartása.
Események mint tartalomplatformok
Az események ma már egyre inkább nem egyszeri aktivitások, élmények, hanem stratégiai jelentőségű tartalomgyártási motorokká váltak. A megkérdezett marketingvezetők 34%-a szerint az eseménytartalom hasznosítása és befűzése különböző kommunikációs csatornákba, az ott készülő képi anyagok további felhasználása az egyik legfontosabb trend. Az ügyfelek integrálják az eseményeken keletkező tartalmakat szélesebb marketing- és közösségi stratégiáikba. Az események így egyre inkább a márkastratégiák szerves részévé válnak, nem csupán taktikai eszközök.
Partnetség & bizalom
Az ügynökségektől általános elvárás, hogy gyorsabban, kevesebb erőforrással, nagyobb értéket teremtsenek még kreatívabb módon, az ügyfelek innovatív megoldásokat keresnek, miközben a döntéseknél sokszor inkább a biztonságra törekszenek. Ezért a kölcsönös bizalom és a partnerség az új valuta az együttműködések olajozásához.
Megtérülés mérhetősége
Az ügyfelek általában szeretnék mérni az események megtérülését (ROI), de nehézséget okoz a pontos KPI definíció az élményiparban. Az ügyfelek 74%-a szerint a ROI a legfontosabb mérőszám az események után, ugyanakkor csak 53%-uk rendelkezik egyértelműen meghatározott KPI-okkal. A válaszadók 47%-a még nem rendelkezik egyértelmű KPI-okkal, 27% egyáltalán nem határozott meg mutatókat és 21% épp most dolgozik rajtuk. Ez jelentős lehetőség az ügynökségek számára, hogy stratégiai partnerré váljanak a mérés és értékelés terén.
Gazdasági és geopolitikai nyomás
A jelenlévő általános gazdasági bizonytalanság, a geopolitikai instabilitás és az inflációs nyomás ma nem háttérzaj, hanem a stratégiai és viselkedésbeli változások fő mozgatórugója. Ez a helyzet fokozott pénzügyi fegyelmet követel meg: mind az ügyfeleket, mind az ügynökségeket arra kényszeríti, hogy újragondolják a prioritásaikat, megindokolják a kiadásaikat és újradefiniálják, mit is jelent valójában az „érték”. Az infláció hatással van a budgetek alakulására, értékállóságára.
Fenntarthatóság
A fenntarthatóság ma gyakran elvárás, de ritkán finanszírozott valóság. Az igények megjelennek ebben a vonatkozásban, azonban mintegy 30 pont a különbség azok között, akik elvárják a fenntarthatóságot és azok között, akik valóban hajlandóak is azt megfizetni.
Konklúzió
Az EEX 2025 három meghatározó tényezőt azonosít, amelyek alakítják Európa élményalapú kommunikációs iparágát: Technológia. Tehetség. Bizalom. Ezek az új alappillérek azok számára, akik sikeresen akarnak navigálni az egyre összetettebb piaci környezetben.
Az európai élményipar átalakulóban van és a jövő formálói azok lesznek, akik képesek összehangolni az AI-t az emberi kreativitással, befektetni a tehetségekbe, elősegíteni és támogatni a mérhetőséget, valamint tartós partnerséget kiépíteni a bizalom és az értékek mentén.
Háttér
A teljes EEX 2025 jelentés letölthető itt: www.27names.com/inspiration
A jelentés legfontosabb megállapításait 2025. november 22-én, a Best Event Awards (BEA) gálán, Rómában mutatták be egy külön szekcióban (session), „Unspoken Truths: What Clients Think but Rarely Say” („Ki nem mondott igazságok: amit az ügyfelek gondolnak, de ritkán mondanak ki”) címmel.
A 27Names
A 27Names 2008-ban alakult és Európa vezető live communications ügynökségeit összefogó szakmai közössége. A 27 uniós országban jelen lévő hálózat több mint 1200 szakembert fog össze a márkaélmény, rendezvény és élménymarketing területéről, annak érdekében, hogy rendszeresen tudást osszanak meg, együttműködjenek különböző határokon átívelő projektekben és közösen formálják az élő kommunikációs iparág jövőjét.
A European Experience Index™ (EEX)
Az EEX a 27Names által létrehozott független iparági benchmark. A 2025-ös első kiadás közel 200 felsővezető válaszán alapul 27 európai uniós piacról, az ügyfél- és ügynökségi nézőpontokat egyaránt lefedve. A kutatást a NewtonX független piackutató cég végezte el.
BO Agency
A 27Names hálózat kizárólagos magyar tagja. A BO Agency egy több mint 20 éve működő márkaélmény ügynökség, amely az élő kommunikációra építve hoz létre emlékezetes eseményeket és valódi érzelmi kapcsolatokat márkák és célcsoportjaik között. Fő profiluk nagyszabású rendezvények szervezése, amelyet online, PR, employer branding és CSR eszközök egészítenek ki. B2B, B2C és B2E projekteken dolgoznak. Ügyfeleik között megtalálhatóak többek között: MOL Group, BMW, MINI, Rolls-Royce, E.ON, BYD, UniCredit Bank, Sony, Diageo stb.
Sajtókapcsolat:
Kádár Balázs I Business Development Director
balazs.kadar@boagency.hu I +36 30 282 1336